سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معلم، جامعه شناسی، تاریخ، جغرافیا(تاریخ بیجار )



88/2/13 ساعت: 2:31 عصر
 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: اجتماعی - آموزش و پرورش

مدیر کل برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی اذعان کرد: هنوز سرعت مناسب برای اصلاح و بهبود کتاب‌ها، متناسب با نیازهای دانش‌آموزان را نداریم.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم روز یکشنبه در نشست خبری تشریح آخرین تغییرات انجام شده در کتب درسی، ضمن بیان مطلب فوق از تدوین بیش از 250 عنوان کتاب در مقاطع تحصیلی مختلف در سال جاری خبر داد.

وی عنوان کرد: از این تعداد 13 عنوان کتاب جدیدالتالیف در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در سال جدید و در سال 88 ـ 89 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که البته تعدادی از آن‌ها به اجرای آزمایشی در خواهند آمد.

این مقام مسوول با اشاره به جزییات این تغییرات در دوره ابتدایی، از ارائه دو کتاب جدید‌التالیف اعم از قرآن پایه‌های سوم و چهارم ابتدایی و علوم پایه اول با توجه به مصوبه سال 84 هیات وزیران با نام جدید «علوم بهداشت» و اجرای آزمایشی آن‌ها در سال 88 خبر داد.

وی افزود: از این میان می‌توان به ارائه چهار کتاب درسی جدیدالتالیف در دوره راهنمایی اعم از فارسی اول و دوم راهنمایی، تعلیم و تربیت اول راهنمایی، آمادگی دفاعی دختران سوم راهنمایی که به اجرای سراسری درمی‌آید و سه کتاب درسی جدید التالیف از جمله فارسی سوم راهنمایی، دینی دوم راهنمایی و زبان انگلیسی اول راهنمایی که مورد اجرای آزمایشی قرار خواهد گرفت، نیز اشاره کرد.

ذوعلم گفت: در دوره متوسطه نیز از مهر ماه امسال، سه کتاب جدید تالیف ریاضی دوم متوسطه، منطق سال سوم علوم انسانی و جامعه‌شناسی پایه دوم علوم انسانی آماده ارائه به دانش‌آموزان خواهد بود.

وی اظهار کرد: همچنین در رشته علوم و معارف اسلامی، هفت عنوان کتاب جدید تخصصی این رشته برای سال تحصیلی 89 ارائه خواهد شد.

مدیر کل برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی، همچنین به اعمال برخی تغییرات و اصلاحات جزئی در کتب درسی اشاره و بیان کرد: در این قالب کتاب «بخوانیم و بنویسیم» پنج پایه ابتدایی امسال از نظر خط و تصویر اصلاح شده، زیرا انتقادات بسیاری در مورد تصاویر این کتاب‌ها وجود داشت و این در حالیست که در پایه‌های ابتدایی تصویر کتاب بخشی از محتوای خود کتاب است.

وی از اعمال تغییرات کلی در کتاب مبانی علم رایانه در مقطع متوسطه با توجه به تغییرات علم رایانه‌ و نرم‌افزار نیز خبر داد و خاطر نشان کرد: در کتاب ریاضی اول متوسطه که در سال تحصیلی 87 ـ 88 به عنوان کتاب جدیدالتالیف نیز ارائه شد، با توجه به اظهارنظرهای معلمان تغییراتی حاصل شده است.

ذوعلم از جایگزین درس استان‌شناسی به جای جغرافیا در مقاطع تحصیلی نیز خبر داد و اعلام کرد: امسال تالیف کتاب استان‌شناسی در پنج استان تهران، فارس، اصفهان، گیلان، قم و کردستان به طور آزمایش و با پیگیری خود استان‌ها و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی آغاز شده است.

وی به تغییرات انجام شده در عناوین کتب درسی دوره تربیت معلم نیز اشاره کرد و با اذعان به این که در این دوره برخی کتاب‌ها نزدیک به 25 سال است که تغییر نکرده‌اند، اظهار کرد: در این دوره هشت عنوان به 12 جلد کتاب در سال 88 اعم از عناوین برنامه‌ریزی‌ فرهنگی و تربیتی، طراحی محصولات فناورانه، روش تدریس دینی دوره ابتدایی، جهان‌بینی اسلامی( چهار کتاب)، آشنایی با قانون اساسی، مکاتب سیاسی، تاریخ کشورهای اسلامی، روش تدریس قرآن راهنمایی و بازی‌های پرورشی به چاپ خواهد رسید.

ذوعلم همچنین یادآور شد: در سال جدید لحاظ کردن اصلاح الگوی مصرف در اصلاحات کتب درسی و اجرای رویکرد غنی‌سازی کتب درسی به جای فربه‌سازی آن‌ها آغاز شده و با چشم‌انداز سه ساله پیگیری می‌شود.

وی افزود: پیگیری رویکرد پرورشی و تربیتی دانش‌آموزان در کتب درسی نیز از سه سال قبل در دستور کار قرار گرفته و با هدف غنی‌سازی کتب درسی تقویت آن در دستور کار است.

مدیر کل برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی، در ادامه در واکنش به برخی مطالب عنوان شده در مورد تعطیل شدن روز پنجشنبه مدارس ابتدایی که به گفته وی، برخی آن را کاهش مدت زمان حضور دانش‌آموز در مدرسه پنداشته‌اند، گفت: نکته‌ای که در این زمینه در برنامه درسی ملی پیشنهاد شده، اصلاح الگوی حضور دانش‌آموز در مدرسه است و به هیچ وجه به معنای کاهش حضور دانش‌آموز در مدرسه نیست. یعنی این که دانش‌آموزان هفته‌ای شش روز را به مدرسه بیایند، کاملا مورد تایید است، اما این که هر شش روز را در مدرسه بگذرانند، جای بحث دارد.

وی افزود: لذا پیشنهاد ما این است که در مقطع ابتدایی دانش‌آموزان به طور رسمی و مجاز، هفته‌ای یک روز را خارج از فضای مدرسه به فعالیت درسی بپردازند، زیرا ما نباید تصور کنیم که درس در آموزش و پرورش یعنی صرفا آن چیزی که توسط کتاب در کلاس درسی پیاده می‌شود، بلکه آموزش مهارت‌های مختلف زندگی صرفا در کلاس درس نمی‌گنجد.

ذوعلم خاطر نشان کرد: ماهیت مدرسه زندگی که آرم آن به عنوان لوگوی برنامه درسی ملی کشور انتخاب شده نیز همین موضوع را دنبال می‌کند.

مدیرکل برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی، از ارائه نگاشت و ویراست سوم سند برنامه درسی ملی به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در آینده نزدیک که ویراست دوم آن در قالب 66 ضمیمه و هشت فصل در اسفند ماه سال گذشته ارائه شد، خبر داد و گفت: برنامه درسی ملی در سریع‌ترین حالت، از سال تحصیلی 94 ـ 93 اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: نگاشت دوم سند برنامه درسی ملی، به کمیسیون راهبردی طرح ارائه شده و در این کمیسیون که با مسوولیت وزیر و با حضور بیش از 30 تن از کارشناسان و دست‌اندرکاران این طرح تشکیل می‌شود، فصل به فصل نگاشت بررسی و بازخوانی خواهد شد. البته با توجه به این که نگاشت دوم سند تنها یک پیش‌نویس است، هیچ یک از بندهای آن مصوب نشده و در مرحله بررسی و تحقیق قرار دارد.

این مقام مسوول آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: در برنامه درسی ملی دیگر خبری از هم گسیختگی کتاب‌ها و موضوعات نخواهد بود و تمام محتویات آموزشی در مبانی قالب جدید نوسازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، تا امروز بیش از 40 مورد تغییرات قابل توجه در برنامه درسی ملی در بخش اهداف، مبانی، عناوین درسی و نحوه ارائه دروس به دانش‌آموزان صورت گرفته و بعد از ارائه پیشنهادهای لازم برای تغییرات در سند، آموزش و پرورش سه سال برای اجرایی شدن فاز اول این طرح در حوزه ستادی زمان خواهد داشت.

مدیرکل برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی همچنین گفت: در صورت تصویب سند برنامه درسی ملی در سال جاری، این سند در سال 1391 به صورت آزمایشی در ابتدایی و در سال 1393 در مقاطع راهنمایی و متوسطه اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر: 8802-08623

نوشته شده توسط: علیرضا قاسمی فر



 RSS 
خانه
شناسنامه
پارسی بلاگ
پست الکترونیک

:: کل بازدیدها ::
95268

:: بازدید امروز ::
1

:: بازدید دیروز ::
6

:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

جغرافیا[5] . عکس[4] . عکس وفیلم[4] . بیانیه[3] . یاد داشت هایی در باره بیجار[3] . یاد داشت[2] . یاد داشت، یاد داشت هایی در باره بیجار[2] . تاریخ[2] . آموزشی[2] . اجتماعی[2] . نهضت سبز . عکس فیلم . یادداشت هایی درباره بیجار . : یاد داشت، یاد داشت هایی در باره بیجار . یاد داشت هایی در باره بیجار . یاد داشت هایی در باره بیجار تاریخ . یاد داشت هایی درباره بیجار .

:: مطالب قبلی ::

اجتماعی
تاریخ
جغرافیا
بهمن 1387

:: اوقات شرعی ::

:: درباره من ::


:: لینک به وبلاگ ::

عکس ومدل های روز

:: لینک دوستان من ::

سپید سیاه خاکستری
فناوری در خدمت آموزش
نامه تنکا
نه ختیک ئیواره
کورد نیوز
انجمن جامعه شناسی ایران
پایگاه انسان شناسی وفرهنگ
گوگل کوردی
ارتباط با وزیر آ.پ
عکس کتاب
وتمانی
خیلی دور خیلی نزدیک
جلیل صفر بیگی
زبان حال
یکی مثل خودم
دارسیو و کووچه ی گومان
وزارت آموزش وپرورش
ارتباط با وزیر آ.پ
زانیاری فرهنگیان کردستان
خرید خودرو فرهنگیان
کانون صنفی معلمان ایران
سلماس کردستان
ژانی گه ل(عارف نادری)
دیکشنری آنلاین
جامعه ومشارکت(آرش)
کتیبخانه ی کوردی
کتابخانه آرمانی علوم انسانی
شهاب شیخی
انجمن جامعه شناسی دفترکردستان
بیجار گروس

:: لوگوی دوستان من ::






:: اشتراک ::