سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ

معلم، جامعه شناسی، تاریخ، جغرافیا(تاریخ بیجار )



88/1/16 ساعت: 11:57 عصر
 

بیجار گروس در دوران مادها       

مادها که نیاکان کردها به شمار می آیند در اواخر قرن هشتم ق.م اساس دولت ماد را در حوالی شهر میانه به ریاست دیوک یا دیااکو تشکیل دادند و آنچنان پیشتر گفته شد بعد از وی جانشینانش در مسیر قزل اوزن به سمت جنوب حرکت کرده تا به بیت کاری اکباتان رسیدند ودر مسیر عبور خود از ناحیه ابددان گذشته و این ناحیه را جز قلمرو مادی قرار دادند به طوری که در اوایل قرن هفتم ق.م به بعد در آثار به دست آمده از آشوریان دیگر نامی از ابددان و بیت کاری نیست و آنها مناطق همدان و دره رود قزل اوزن که ناحیه ابددان یا گروس کنونی را نیز شامل می شود را جز سرزمین مادهای قدرتمند به شمار آوردند مادها در همدان روزبه روز به قدرت خود افزوده تا اینکه در اواسط قرن هفتم ق.م هوخشتر ه پادشاه ماد توانست تمام ایران را متصرف شود و حتی دولت آشوریان را نیز در بین النهرین منقرض سازد .در دوران مادها ایران به دو قسمت بزرگ تقسیم شده بود قسمت اول ماد کوچک یا آتروپاتن که شامل آذربایجان و قسمتی از کردستان بوده و قسمت دوم ماد بزرگ به پایتختی اکباتان همدان که بیشتر مناطق ایران را شامل می شد اما مناطق گروس به عنوان مرزبین دو قسمت ماد بود ه و به حدی به دو پایتخت ماد در آذربایجان تخت سلیمان و همدان نزدیک بوده است که گاهی آن را جز ماد کوچک و گاهی جز ماد بزرگ به شمار آورده اند به طوری که دیاکونوف نویسنده تاریخ ماد گروس را جز ماد کوچک و حسن پیر نیا نویسنده تاریخ ایران باستان جز ماد بزرگ میداند والیزابت ناومان بیجار رادر آخرین مرحله از راه ارتباطی پایتخت آذربایجان به اکباتانا پایتخت مادها میداند و ما نیز بااستناد به نوشته های دیاکونوف و ناومان بیجار گروس را جزئی از قلمرو ماد کوچک آتروپاتن به شمار می آوریم و میدانیم که در طول دوران ماد حدود 130 سال به علت اهمیت سوق الحبیشی بالای خود همیشه از مراکز مورد توجه مادها بوده است


نوشته شده توسط: علیرضا قاسمی فر

 
 
 

نوشته شده توسط: علیرضا قاسمی فر

 
60d800me1.jpg
 
 
 

نوشته شده توسط: علیرضا قاسمی فر

 

بیجار گروس در هزاره اول قبل از میلاد  

در اوایل هزاره اول ق.م در بیشتر نواحی ایران و بخصوص در غرب و شمال غرب ایران اقوام کوچک بسیاری زندگی می کردند که هر کدام بر نواحی کوچکی حکومت می

 کردند و خود را شاه آن منطقه می نامیدند و این افراد نام سلاله اعلی جد خودرا بر نام منطقه تحت سیطره خود قرار می دادند و در تاریخ , نواحیی را که این گونه

 اداره می شد و معمولا مستقل یا نیمه مستقل تحت نفوذ اورارتوها یا آشوریان بودند به نام شاهک مشهور گردیده اند مانند شاهک ابددان شاهک گیزیل بوندا ,

 شاهک ماننا و ..., و همچنین در آثار آشوری و آثار مورخان به جای شاهک , کلمه بیت نیز به کار رفته است که منظور خانه یاسرزمین محل زندگی آنان بوده است

 یکی از آن شاهکها , شاهک نشین ابددان بوده که در اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول ق.م از مناطق آباد و فعال ایران در غرب و شمال غرب ایران بوده که گروهی آن

 را در مثلث بین سنندج – بیجار , همدان و کرمانشاه مکان یابی می کنند و مهرداد ملک زاده ابددانرا در شمال ناحیه همدان از سمت غرب تا جنوب بیجار مکان یابی

 می کند و بلاخره طبق نوشته های رحیم رئیسی نیا و باستان شناسانی چون هر تسفلد و رایت , شاهک نشین ابددان از نظر مکانی با ناحیه بیجار گروس مطابقت

 دارد و در واقع بیت ابددان را در ناحیه گروس به شمار می آورند اما کهنترین اشاره به نام سرزمین ابددان متعلق به لوح مفرغینی است که در سال 1930 م توسط هر

 تسفلد در همدان به دست آمده و تاریخ نگاری آن , به سده های دوازدهم و یازدهم قبل از میلاد اواخر هزاره دوم ق.م بر می گردد و قدیمیترین اشاره به نام ابددان در

 نوشته های آشوری , مربوط به روزگار شلمنصر سوم 858 – 824 ق.م است به سال 834 ق.م که پادشاه آشوری پس از لشکر کشی به سرزمین ماناییان پادشاهی

 مانا شامل سرزمینهایی در جنوب در یاچه ارومیه و قسمتی از کردستان و چند شاهک نشین دیگر , به شهر ابددانی تاخته و سپس به نمر در دوره دیاله رفت و

 شورش آنجارا فرو نشانده است و طبق نوشته های دیا کونوف در همین لشکر کشی آشوریان بخش علیای قزل اوزن نزدیک بیجار را نیز به عنوان آخرین محل به

 تصرف خود در آوردند با مقایسه این دو نوشته مشخص می شود که شهر ابددان همان حوالی بیجار است که به عنوان آخرین سرزمین توسط آشوریان متصرف

 وسپس به سوی دره دیاله در نقطه مرزی ایران بر می گردند

  


نوشته شده توسط: علیرضا قاسمی فر

87/12/27 ساعت: 9:0 صبح
 

بیجار گروس در پیش از تاریخ  

شهرستان بیجار گروس قدمتی چندین هزار ساله دارد به طوری که همه کسانی که آثار موجود در گروس را برسی کرده اند قدمت آن را به 6 یا 7 هزار سال قبل می رسانند و معتقدند منطقه مسکونی و اقتصادی قابل اهمیتی در غرب کشور بوده است و ما نیز با استناد به وجود تپه های باستانی فراوان در این منطقه از جمله تپه قره شیره مقلی واقع در غرب روستای مقلی در ده کیلو متری جنوب غرب بیجار که برابر برسیهای به عمل آمده آثار متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد حدود 7 هزار سال پیش در این مکان به دست آمده است که اگر این تپه مورد حفاری قرار گیرد به احتمال فراوان آثاری به دست خواهد آمد که ممکن است با اولین سکونتگاههای دائمی انسانها در دشتهای روستاهها از نظر زمانی برابری کند و همچنین در تپه خولکوان سید دولت آبادی قلا لوخان در بیست کیلو متری جنوب شرق بیجار آثار مربوط به هزاره چهارم و اوایل هزاره سوم ق. م دیده می شود و تعدادی سفال خاکستری در یکی از تپه های پیش از تاریخی منطقه بیجار مورد شناسایی قرار گرفته که دارای نقوش شبیه به خط هستند و این سفالها با سفالهای به دست آمده از یانیک تپه آذربایجان قابل مقایسه بوده و احتمالا متعلق به اواخر هزاره چهارم ق. م می باشد و از جمله آثار دیگر گروس مربوط به هزاره های سوم چهارم و ق. م قلعه پیش از تاریخی بسیار زیبا و مستحکم قمچقای آیتوس است که این قلعه در نزدیکی روستای قمچقای در 45 کیلومتری شهر بیجار واقع شده است و اکنون از توابع شهر ستان بیجار محسوب می گردد این قلعه متاسفانه کمتر مورد توجه و بررسی باستان شناسان قرار گرفته است اما در مجله اثر در شماره 15 و 16 که در زمستان سال 1367 ش به چاب رسیده است راجع به این قلعه آمده است این قلعه متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد است و کتیبه قمچقای در فاصله یک کیلو متری روستا بر روی صخره ای در ارتفاع 10 متری کوه در دره ای که معروف به دره آسیا است به خط هیراتیک شبیه خط هیرو گلیف نوشته شده است با توجه به این حقیقت که قدمت کتیبه قمچقای از الواح سومری بیشتر است هزاره چهارم ق. م و با توجه به در نظر گرفتن این موضوع که اولین واضعات خط سو مریان بوده اند تصور می شود که قمچقیان و کتیبه آن در اصل متعلق به سومریان بوده است در فاصله 6 کیلومتری مغرب این کتیبه قلعه عظیمی قراردارد که حائز اهمیت بسیاری است در هر طرف دره های مخوفی قلعه را احاطه کرده و و تنها راه ار تباطی قلعه با خارج گذر گاه باریکی است که ساخته اند و یک نفر به دشواری می تواند از آن عبور کند و سعت قلعه بالغ بر 5 هزار متر مربع است با مخازن متعدد آب که در سنگ بریده شده و پناهگاه زیر زمین آن با عمق 41 پله به زیر قلعه هدایت می شود و دیوارهای عظیم آن که از تخته سنگهای بزرگ ساخته شده حاکی از تمدن در خشان با نیان آن است که در حدود هزاره چهارم ق. م می باشد این قلعه نشان می دهد که این منطقه قبل از ایجاد دولت آشوریان و حتی قرنها قبل از آن منطقه ای آباد بوده است و وجود قلعه ای مستحکم که تنها یک ورودی بسیار کوچک داشته بیانگر آن است که دشمنان بسیار قدرتمندی در نواحی اطراف وجود داشته اند که مردمان منطقه برای جلو گیری از حمله دشمن و برای جان ومال و ناموس خود به ساخت قلعه ای بسیار مستحکم و نفوذ ناپذیر همت کرده اند که هم اکنون نیز آثاری از آن استوارو پا برجاست استاد محمود کردوانی نیز در سال 1356 ش به بررسی قلعه و کتیبه قمچقای می پردازد که در مجله بنیاد فرهنگ ایران در سال 1356 چنین آمده است وجود این تمدن آن هم در حدودهزاره چهارم ق.م باعث ایجاد اعجاب وشگفتی است اما موضوعی که بیش از همه چیز انسان را به تحسین وا می دارد وجود کتیبه مکشوفه که با خط نیمه تصویری هیراتیک به دست اقوام و ساکنین این قلعه نوشته شده گواه بر فرهنک و تمدن مترقی این قوم است برای اولین بار است که در مغرب ایران کتیبه ای با چنین مشخصات کشف می شود علاوه بر آثار ذکر شده در منطقه بیجار گروس می توان به اثر باستانی وسط شهر به نام تپه قلعه بالا (قلای بانیگ)قلعه بانو نیز اشاره کرد که در این قلعه بر اساس برسیهای نیمه تمام و کوتاه محققان و باستان شناسان آثا و اواخر هزاره چهارم تا دوران اسلامی در آن به چشم می خورد همین امر نشان می دهد که حتی شهر بیجار نیز بیش از پنج هزار سال قدمت دارد غیر از موارد فوق در تپه برتاش گله وران در روستای باشوکی از توابع این شهرستان و در دهها تپه باستانی دیگر در این منطقه آثار مربوط به هزاره سوم ق.م به چشم می خورد که نشان از وجود سکونتگاههای فراوان در این منطقه در هزاره های چهارم و سوم ق.م است و بیانگر اهمیت منطقه گروس در دورانهای باستان است در اینجا لازم است بپردازیم به معرفی مردمان و حکومتهای که در هزاره های دوم و سوم ق. م در منطقه شمال غرب ایران و در حدود و حوالی گروس ساکن و یا حکومت کرده اند :

ادامه دارد

برگرفته از سایت:



http://www.kermanshahmiras.ir


نوشته شده توسط: علیرضا قاسمی فر

87/12/8 ساعت: 11:59 صبح
 
از سالهای پیش بازگشت سربازانی که در منطقه فلسطین بودند آرام آرام رومیان را با مسیحیت آشنا کردند از سوی دیگر مسیحیت توسط بخشی از تابعین حواریون که میان روم ویونان تجارت می کردند به سرزمین امپراطوری آورده شد بیشترین سربازانی که در منطقه شام حضور داشتند از مناطق یونان بودند در هنگام بازگشت به منازل خود نخستین یونان را تحت تأثیر مسیحیت قرار دادند شاید از مهمترین دلایلی که کتاب مقدس به زبان لاتین نوشته شده همین عامل باشد چنانکه می دانیم حضرت عیسی از مردمان آرامی ست وزبان او با لاتین متفاوت بوده ولی باید اذعان کنیم بین عیسی پیامبر ومسیح نجات دهنده تفاوت وجو دارد عیسی پیامبر خیلی حضور پررنگی در میان مردم نداشته او شبیه به معلمان وپندگویان سخنان خود را درمیان عوام می پراکندودرحقیقت طبقات عامه جذب آموزه های اخلاقی عیسی شدند به ویژه اینکه دو گروه یزرگ یهود (صدوقیان وفروسیان)که صدوقیان بسیار نسبت به باورهای یهود شخت بینانه وگروه دوم لیبرال تربودندبا این حال هرگز راضی به پیامبری جدید نبودند،مخالف او بودند از سوی دیگر امپراطور ودست نشانده او دربیت المقدس هم از یهودوهم از ایمان آورندگان دین تازه دلخور بود زیرا هردو گروه توجهی به امپراطور نداشتند از نظر امپراطور هردو گروه دینی یک حکم داشتند ،امپراطور توسط مشاوران خود متوجه شد که مسیحیت برای اوهمانند یهود است از طرفی تابعین حواریون برای ایکنه امپراطور را علیه خود تحریک نکننددرکارقیصردخالت نمی کردنددر حقیقت مسیحیت مبتنی براخلاقیاتی بود که جامعه آشفته وپریشان یهود به ویژه احبار این دین را در برمی گرفت است،گزیده اخلاقی که به رفتار شهروندان وروابط انسانی توجه داشت مورد پذیرش قرارگرفت هیچ کس به اندازه پولس قدیس درانتشارمذهب مسیحیت سهمی ندارد او یک تاجر پیشه یهودی بود اما زمانی که به شام آمد به یک باره خودرا درانقلابی جدیدیافت وهنگام بازگشت افکارواخلاقیاتی که منتسب به مسیح بود رادرمیان مردم پخش کردنفربعدی فردی بود که اورابه نام پتروس نوشته اند این دوکس بیشترین تأثیررادرگسترش اخلاق مسیحی درجامعه رومی داشتند چون هردوازبزرگ زادگان روم بودنددرشهر روم بنای تشکیلات دینی وسیاسی رانهادندومورداقبال قرارگرفتندشایداگرروم راانتخاب نمی کردندهرگز به این مقام نمی رسیدندپتروس برصخره ای کلیسایی ساخت(خود پتروس به معنی صخره است) هنگامیکه تئودوربرروم دست یافت اوبیشترازجانب امپراطورروم شرقی نمایندگی داشت وبعداز آنکه در ایتالیا مستقرشد آرام آرام ساختارگذشته امپراطوری را احیا کرد وحتی پایتخت ازروم به وارینان انتقال یافت تئودور برنامه ای در میان مردم پخش وتأکید برعدالت داشت ،بعداز او دخترش به نام مالاسونتا جانشین پدر شد این زن به خوبی امپراطوری را اداره می کرد تا اینکه در قدرت پدر با پسر عمویش شریک شد وچون احساس استقلال بیشتری از روم شرقی در خود دید پسر عمویش اورا زندانی وسپس خفه کرد انگاه اسباب تجزیه امپراطوری به وجود آمد آن زمان درشرق نیز امپراطوری قدرتمندبه نام یوسی تیانوس به حاکمیت رسید واودرسال 525م به روم غربی حمله وبرای همیشه امپراطوری روم را سرنگون کرد بعضی این دوره را آغاز قرون وسطی می دانند.

نوشته شده توسط: علیرضا قاسمی فر

87/12/5 ساعت: 7:22 عصر
 
 
به ایران زآرش کمانی ترم
من از کاوه هم کاویانی ترم
 

نوشته شده توسط: علیرضا قاسمی فر



 RSS 
خانه
شناسنامه
پارسی بلاگ
پست الکترونیک

:: کل بازدیدها ::
66609

:: بازدید امروز ::
1

:: بازدید دیروز ::
19

:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

جغرافیا[5] . عکس[4] . عکس وفیلم[4] . بیانیه[3] . یاد داشت هایی در باره بیجار[3] . یاد داشت[2] . یاد داشت، یاد داشت هایی در باره بیجار[2] . تاریخ[2] . آموزشی[2] . اجتماعی[2] . نهضت سبز . عکس فیلم . یادداشت هایی درباره بیجار . : یاد داشت، یاد داشت هایی در باره بیجار . یاد داشت هایی در باره بیجار . یاد داشت هایی در باره بیجار تاریخ . یاد داشت هایی درباره بیجار .

:: مطالب قبلی ::

اجتماعی
تاریخ
جغرافیا
بهمن 1387

:: اوقات شرعی ::

:: درباره من ::


:: لینک به وبلاگ ::

عکس ومدل های روز

:: لینک دوستان من ::

سپید سیاه خاکستری
فناوری در خدمت آموزش
نامه تنکا
نه ختیک ئیواره
کورد نیوز
انجمن جامعه شناسی ایران
پایگاه انسان شناسی وفرهنگ
گوگل کوردی
ارتباط با وزیر آ.پ
عکس کتاب
وتمانی
خیلی دور خیلی نزدیک
جلیل صفر بیگی
زبان حال
یکی مثل خودم
دارسیو و کووچه ی گومان
وزارت آموزش وپرورش
ارتباط با وزیر آ.پ
زانیاری فرهنگیان کردستان
خرید خودرو فرهنگیان
کانون صنفی معلمان ایران
سلماس کردستان
ژانی گه ل(عارف نادری)
دیکشنری آنلاین
جامعه ومشارکت(آرش)
کتیبخانه ی کوردی
کتابخانه آرمانی علوم انسانی
شهاب شیخی
انجمن جامعه شناسی دفترکردستان
بیجار گروس

:: لوگوی دوستان من ::






:: اشتراک ::